Google julkaisi sitten jo kauan odottamani sivustojen seurantaan tarkoitetun palvelun, tämähän oli jo odotettavissa, sillä aiemminhan oli G ostanut Urchin -analysoitituotteen. Palvelu toimii perinteisesti pienellä pätkällä JavaScriptiä sivuilla ja jo 12 tunnin kuluttua saat jo ensimmäiset raportit. Raportteja on kolmea laatua: johtajalle, markkinoijalla ja webmasterille. Kullekin roolille näyttäisi olevan todella kattavan näköinen lista raportteja. Itse vasta viritin oman sivustoni keräämään dataa iltapäivällä, joten huomenissa saan ensimmäisiä raportteja näkyville.
Analyticsin käyttöliittymä on heti alusta alkaen useilla kielillä – myös suomeksi 🙂 Käyttöön tarvitaan tunnukset Googlen palveluihin, esim. AdWords -tili tai GMail -tili, nehän ovat ilmaisia, niinkuin itse seurantapalvelukin. Tämä on taatusti tarpeellinen ja hyödyllinen PK-yrityksille, joilla ei ole taitoa ja/tai aikaa oman analyysiohjelmiston pyörittämiseen. Isommat yritykset haluavat varmasti laajempaa analyysia käyttäjädatasta, kuin mitä tämä ilmainen palvelu antaa, noh, huominen näyttää millaisia raportteja on tarjolla, lista on aika lupaavan oloinen.
Tutustua Analytics-palveluun voi osoitteessa: http://www.google.com/analytics/