Google Tag Manager käyttöönotto WordPress -sivustolla

Google Tag Manager (GTM) on palvelu, jonka avulla Web -sivuston haltija voi etäisesti lisätä ja muokata seurantakoodeja sivustolle koskematta itse sivuston lähdekoodiin. Tämä vähentää virheiden määrää ja nopeuttaa työnkulkua. Tag Manager -palvelussa on selkeät ohjeet siitä, miten palvelu otetaan käyttöön. WordPress -järjestelmässä on kuitenkin monia eri tapoja käytännössä toteuttaa käyttöönotto.

Lue lisää…Google Tag Manager käyttöönotto WordPress -sivustolla

Google Tag Manager – toinen tapa asentaa Google Analytics

GoogleTag Manager

Web-sivuston kävijäseuranta on olennainen osa sivuston laadun ylläpidon ja kehittämisen työkalu. Google Analytics on tähän mainio maksuton työkalu. Seurannan käyttöönotto on periaatteessa helppoa, laitetaan vain sivustolle seurantaskripti asianmukaiseen kohtaan koodissa kaikille niille sivuille, joita halutaan analytiikassa seurata. Uusimman ja suositellun Universal Analytics -skriptin voi  asentaa sellaisenaan sivulle tai käyttämällä vaihtoehtoisesti Google Tag Manager -palvelua, joka on tagien hallintapalvelu. Mikäli sivustollasi on useampia seurantatageja, on niiden hallinta palvelun avulla helpompaa.

Lue lisää…Google Tag Manager – toinen tapa asentaa Google Analytics

Google Analytics -skriptin asennus Blogger -sivustoon

Google Analytics -kurssillani tapaan usein asiakkaita, jotka haluavat oppia Web-analytiikkatyökalun hallinnan ja käytön, mutta heille ei ole annettu täysiä käyttöoikeuksia käytössään olevaan GA -tiliin tai jopa niin, ettei ole laisinkaan sivustoa, jota analysoisi. Olen neuvonut heitä perustamaan yksinkertaisen sivuston Blogger -palveluun ja tekemään Google Analytics -palvelussa uuden tilin, johon liittää tuon Blogger -sivuston. Bloggerissa ylläpidettävään sivustoon on todella helppo liittää Google Analytics ja kun sivusto ja GA -tili on ”oma” niin GAssakin voi opetella administrator -tason ylläpitotoimia.

Lue lisää…Google Analytics -skriptin asennus Blogger -sivustoon

Google Analytics API kokeiluja

Google Analytics Web-analytiikkaohjelmisto on vuosien saatossa kehittynyt huimasti siitä ajasta kun ensimmäisen kerran sitä käytin, en edes muista vuotta enää 😉  (dementia?)
Silloinhan se ei ollut Analytics nimeltäänkään, vaan Urchin, ja Googlen tekemän yritysoston seurauksena Google kehitti siitä SaaS -pohjaisen Analytics palvelun. Googlella on pitkään ollut palveluun tarjolla myös erilaisia ohjelmointirajapintoja, joilla kehittäjät voivat tehdä omia sovellutuksiaan käytössään olevasta datasta. Sain vihdoin itseäni niskasta ja tein muutamia kokeiluja APIn parissa.

Lue lisää…Google Analytics API kokeiluja