Web-sivuston kävijäseuranta on olennainen osa sivuston laadun ylläpidon ja kehittämisen työkalu. Google Analytics on tähän mainio maksuton työkalu. Seurannan käyttöönotto on periaatteessa helppoa, laitetaan vain sivustolle seurantaskripti asianmukaiseen kohtaan koodissa kaikille niille sivuille, joita halutaan analytiikassa seurata. Uusimman ja suositellun Universal Analytics -skriptin voi asentaa sellaisenaan sivulle tai käyttämällä vaihtoehtoisesti Google Tag Manager -palvelua, joka on tagien hallintapalvelu. Mikäli sivustollasi on useampia seurantatageja, on niiden hallinta palvelun avulla helpompaa.
Voit lisätä ja päivittää AdWordsin, Google Analyticsin, Firebase-analytiikan, Floodlightin ja kolmannen osapuolen tageja ja muokattuja tageja Tag Managerin käyttöliittymän kautta sen sijaan, että muokkaisit sivuston koodia. Tämä vähentää virheiden määrää ja nopeuttaa työnkulkua, sillä tagien määritys ei enää edellytä kehittäjän apua.
Google Tag Manager (GTM) käyttää ns. säiliötagia (container), jonka avulla voi etäisesti “syöttää” sivustolle haluamiaan seurantakoodeja.
Google Tag Manager käyttöönotto
Itse palveluun rekisteröityminen on helppoa. Käytä tunnistautumiseen Google -tiliä, joka on käytössäsi Google Analytics -palvelussa.
- Suuntaa selaimella osoitteeseen https://tagmanager.google.com ja luo Tag Manager -tili
- Luo säilö (container) sivustollesi
- Laita säiliökoodi Web-sivuillesi ohjeiden mukaan.
Säiliökoodin liittäminen sivustollesi riippuu sivustosi toteuttamistavasta, se saattaa tuottaa eniten haasteita ensikertalaiselta. Itse käytän WordPress -järjestelmässäni itse tekemääni lisäosaa sekä GeneratePress -teeman tarjoamaa hookia, kerron tästä aiheesta enemmän artikkelissani Google Tag Manager käyttöönotto WordPpess -sivustolla.
Google Analytics Asetukset -muuttuja
Itse säiliökoodi ei vielä tee mitään sivustollasi, vaan seurantatagit täytyy luoda palvelussa ja julkaista sivustollesi säiliön avulla. Mikäli aiot käyttää useampaa tagia sivustollasi, kannattaa sivustosi uniikki seurantatunnus ja asetukset tallentaa muuttujiin, jotta et joudu syöttämään samoja tietoja joka tagille erikseen. Tämä nopeuttaa uusien tagien luomista ja vähentää virheitä.
- Siirry selaimella Tag Manager -palveluun ja varmista että olet oikealla tilillä.
Luo ensin Vakio (Constant) johon tallennat sivustosi seurantatunnuksen, siis sen sivustollesi yksilöllisen “UA-xxxxxxx” -stringin.
Muuttujat – Käyttäjän määrittämät muuttujat – Uusi
anna muuttujalle kuvaava nimi, esim. My Site Tracking ID - Valitse muuttujan tyyppi Apuohjelmat – Vakio (Constant) ja lisää Analytics -tililtä saamasi sivuston UA -koodi ja tallenna
- Tee vielä uusi muuttuja ja valitse nyt tyypiksi Apuohjelmat – Google Analytics Asetukset
Anna taas fiksu nimi ja nouda juuri edellä tekemäsi vakio Seurantatunnus -kentän vieressä olevan mustan “legopalikan” avulla. Jätä Evästeverkkotunnus arvoon auto ja muut asetukset koskematta.
Tallenna.
Nyt seuranta-asetukset on kätevästi tallennettu Google Analytics Asetukset -muuttujaan ja aina kun teet uuden tagin, voit helposti hyödyntää muuttujaan tallennettuja asetuksia.
Universal Analytics seurantakoodi GTM:n kautta
Lopuksi se olennainen, eli Universal Analytics seurantakoodi sivustollesi.
Tee uusi Tag seuraavilla asetuksilla:
Tagin määritys (Tag configuration)
- Tag Type: Universal Analytics
- Track Type: Page View
- Google Analytics Settings, valitse aiemmin tekemäsi asetukset muuttuja
Triggerit (Triggers)
- All Pages
Tallenna Tag
Nyt luotu Tag on vielä julkaistava sivustolle.
- Valitse Tag Manager -palvelun oikeasta yläkulmasta Lähetä (Submit)
- Anna versiolle nimi ja haluamasi selitteet
- Valitse Julkaise (Publish)
Voit toki testata tagin toimivuuden ennen julkaisua Esikatsele (Preview) -toiminnolla, tai jälkikäteen käyttämällä Analyticsin Realtime Reports -raporteilla tai Chrome -selaimeen saatavalla lisäosalla Tag Assistant, josta aion kirjoittaa myös joskus erikseen. Mikäli sivustollasi on ennen GTMää ollut käytössäsi manuaalisesti “copypastella” asennettuja seurantaskriptejä, tulisi ne nyt siirtää GTM -palvelun alle. Erityisesti kannattaa huolehtia, ettei perinteinen GA -seurantakoodi ole GTMn käyttöönoton jälkeen enää rinnalla tuplana käytössä.
Lisäluettavaa:
Google Tag Manager ohjeet
https://support.google.com/tagmanager/?hl=fi#topic=3441530
ja
Tag Manager asennus WordPress -sivustolle -artikkeli tältä sivustolta
Kiitos hyvästä artikkelista. Minulla olisi kysymys kun wordperss sivustolle on manuaalisesti asennettu google anatytics tagi ja haluaisi siirtyä käyttämään google tag manageria. Tuleeko tuo manuaalisesti asennettu tagi poistaa ja sitten asentaa uusi tag managerin kautta ? Miten tuo poisto tapahtuu niin, ettei sen keräämä data häviä ?
Hei ja kiitos kommentista.
Google Analyticsin jo kerätty data ei katoa minnekään, sehän on koko ajan tallessa siellä Analytics -palvelussa. Manuaali seurantaskripti on tietty poistettava, ettei se ole sivustolla tuplana, jos sen on siis asentanut Tag Manager -palvelun avulla. Seurantaskriptin asennuksen toimivuuden voi kätevästi tarkistaa Chrome -selaimeen saatavan Tag Assistant -lisäosan avulla, ladattavissa Chrome Webstoresta maksutta.
https://chrome.google.com/webstore/category/extensions , löytyy sieltä haulla.
Tämä artikkelini on jo muutaman vuoden wanha, joten kannattaa tarkistaa uusimman seurantaskriptin koodi ja ohjeet ko. palveluista.
Tervehdys, kiitos vastauksesta! Minulla on tuo tag assistant asennettuna ja se näyttää 4 tag ja 3 suggestion. Mitä kautta nuo manuaaliset tagit olisi parasta poistaa ? vai olisiko syytä poistaa ensin kaikki ja asentaa sitten uudelleen tag managerin kautta? tarkoitus olisi asentaa google analytics 4 ja verkkokaupan seuranta. kiitos avusta ! Olen yrittänyt kantapään kautta opiskella googlen työkaluja 🙂
Poista manuaalinen tagi sieltä, mistä sen laitoitkin.