Google Tag Manager (GTM) on palvelu, jonka avulla Web -sivuston haltija voi etäisesti lisätä ja muokata seurantakoodeja sivustolle koskematta itse sivuston lähdekoodiin. Tämä vähentää virheiden määrää ja nopeuttaa työnkulkua. Tag Manager -palvelussa on selkeät ohjeet siitä, miten palvelu otetaan käyttöön. WordPress -järjestelmässä on kuitenkin monia eri tapoja käytännössä toteuttaa käyttöönotto.
Tag Manager
Google Tag Manager – toinen tapa asentaa Google Analytics
Web-sivuston kävijäseuranta on olennainen osa sivuston laadun ylläpidon ja kehittämisen työkalu. Google Analytics on tähän mainio maksuton työkalu. Seurannan käyttöönotto on periaatteessa helppoa, laitetaan vain sivustolle seurantaskripti asianmukaiseen kohtaan koodissa kaikille niille sivuille, joita halutaan analytiikassa seurata. Uusimman ja suositellun Universal Analytics -skriptin voi asentaa sellaisenaan sivulle tai käyttämällä vaihtoehtoisesti Google Tag Manager -palvelua, joka on tagien hallintapalvelu. Mikäli sivustollasi on useampia seurantatageja, on niiden hallinta palvelun avulla helpompaa.