Google Analytics sertifiointi

Sain vihdoinkin suoritettua Google Analytics sertifioinnin. Siis todella vihdoinkin 😉

Olen käyttänyt töissä web-analytiikkaa vuodesta 1998 lähtien, siis siitä lähtien kun aikoinaan aloittelin webmasterina Tieturilla. Kaikenlaista lokianalyysisoftaa tuli kokeiltua vuosien saatossa kuten mm. Analog, Webalizer, Awstats, ja viimeisimpänä tuli sitten hankittua Tieturille tuo Urchin. Sehän oli erinomainen softa. Urchinin Google sittemmin osti ja julkaisi siitä myöhemmin jalostetun SaaS -pohjaisen Google Analyticsin, tuttavallisemmin GAn. GAn sain kutsulla omalle sivustolleni ensimmäisten joukossa Suomessa ja hankin sen samantien Tieturillekin, jossa sitä sitten käytettiinkin tuotteen alusta asti. Näyttäisi olevan edelleenkin siellä käytössä 🙂

Olen kantapään kautta työssä oppineena kouluttanut Tieturilla GAta vuositolkulla ja samoin nyt freelancerina eri asiakkaille. Toki oppimiseni tukena on ollut mahtava Internet tietolähteineen, gurujen blogit ja oivat kirjat analytiikasta. Mutta enpä ollut saanut aikaiseksi suorittaa sen “osaamisen todistavaa” sertifiointia. Miksi? No päällimmäisenä varmaan laiskuus ja kun ei ole tarvinnut sitä osaamista todistuksella osoittaa kenellekkään. Kaiken lisäksi erilaisia sertifiointitestejä vuosien saatossa suorittaneena olen huomannut, että kaikki testit eivät oikeasti mittaa osaamista. Tästä hyvänä esimerkkinä aikoinaan reputtamani Dreamweaver -sertifiointitesti, jossa kysymykset olivat osin naurettavia ja todella epärelevantteja. Olisi mm. pitänyt ulkoa muistaa mistä ohjelman valikosta mikäkin komento löytyy, pah, täyttä roskaa tuommoiset testit. Onneksi testit ovat yleensä vuosien saatossa muuttuneet fiksummiksi, ja ovathan ne sertifikaatit rekrytointitilanteessa mukavia olla olemassa. Minä nyt en ole minnekään töihin hakemassa, vaan tyytyväisenä jatkan pätkätöissä freelancerina. Töitä on ihan riittämiin, välillä liikaakin.

Jostain syystä sain innostuksen nyt kuitenkin kokeilla tuota testiä ja hyvinhän se meni. Kysymykset olivat pääosin ihan fiksuja monivalintakysymyksiä. Enhän ihan kaikkia saanut oikein, mutta väliäkö sillä, tuote ja sen logiikka on hallussa. Nykyään on niin helppoa kun on verkossa tuotteesta kuin tuotteesta kunnon dokumentaatio. Syväoppimisen saa sitten kun ylläpitää erilaisia sivustoja, tutustuu erilaisten asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja sitä kautta toteuttaa Analytiikan kullekin sopivaksi työkaluksi.

Mikäli sinä suunnittelet Analytics seriftiointia, niin siinä auttaa hyvä valmistautuminen

Itse testi suoritetaan verkossa Google Partners  Academy for Ads -sivustolla.

  • Aikaa on 90 minuuttia
  • 70 kysymykseen, joista
  • 80% on saatava oikein

Aina voi toki tulla minun pitämälle kurssilleni, vaikka se ei tähtääkään siihen testiin, pikemminkin tuotteen oppimiseen 😉